συναλλαγές online casino

35% GGR οι στοιχηματικές πλατφόρμες, γλίτωσε το φόρο ο ΟΠΑΠ

  • Στο 35% η συμμετοχή του Δημοσίου στα τυχερά παιχνίδια, το υψηλότερο ποσοστό σε ολόκληρη την Ευρώπη στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών.
  • Αποσύρθηκε η διάταξη για την αύξηση του φόρου στον ΟΠΑΠ, η οποία προέβλεπε επιβολή τέλους 0,05 ευρώ ανά στήλη ΚΙΝΟ ΟΠΑΠ.
  • Στα 1,83 δισ. ευρώ υπολογίζεται η εγχώρια αγορά τυχερών παιχνιδιών, τρίτη στην 9η στην Ευρώπη
  • Αδύνατο να ελεγχθεί το Online Gaming με τους υπάρχοντες νόμους λέει η ΕΕΕΠ

1.) Πέρασε το 35% στο μεικτό κέρδος στοιχηματικών ιστοσελίδων

Στο 35%, από 30% μέχρι πρότινος, σχεδιάζεται να αυξηθεί η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στο μικτό κέρδος των ιστοσελίδων που δραστηριοποιούνται στην αγορά τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα.

Στο νομοσχέδιο “Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας- Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος- Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων” που δημοσιοποίησε τον Υπουργείο Εργασίας, περιλαμβάνεται άρθρο με το οποίο προωθείται η αύξηση της συμμετοχής (φόρου) επί του μικρού κέρδους (GGR) των ιστοσελίδων.

Το ποσοστό του 35% επί των μικτών εσόδων των ιστοσελίδων, εφόσον ψηφιστεί από τη Βουλή, θα αποτελέσει το υψηλότερο σε ολόκληρη την Ευρώπη στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο του νομοσχεδίου (Άρθρο 138 Ρυθμίσεις επί των τυχερών παιγνίων):

“Οι διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4346/2015 (Α΄152) καταργούνται από τότε που ίσχυσαν.

Οι διατάξεις του πρώτου και δευτέρου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 50 του ν. 4002/2011 (Α΄180) αντικαθίστανται ως εξής: “5. Για όλα τα τυχερά παίγνια η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα καθορίζεται σε τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) επί του μικτού κέρδους που αφορά τα ποσά τα οποία προέρχονται από την εκμετάλλευση της δραστηριότητας του κατόχου της άδειας.

Τα έσοδα αυτά αποδίδονται στο Δημόσιο εντός δεκαέξι (16) ημερών από το τέλος του ημερολογιακού μήνα που αφορούν”. Η ισχύς της παραγράφου αυτής αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2016.

Με την αύξηση του συντελεστή επί του μικρού κέρδους, οι αναλυτές υπολογίζουν πως η κυβέρνηση προσδοκά στη συγκέντρωση επιπλέον εσόδων που κυμαίνονται μεταξύ 65 – 100 εκατ.ευρώ από τον κλάδο.

Όπως σημειώθηκε, η συμμετοχή 35% (από 30% που ισχύει σήμερα) του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη καθίσταται μακρά η υψηλότερη στην Ευρώπη, εάν όχι διεθνώς. Σε αγορές που σχετικά πρόσφατα τέθηκαν σε ρύθμιση, το ποσοστό αυτό είναι αισθητά χαμηλότερο. Λόγου χάρη, στη Δανία η συμμετοχή στο GGR ανέρχεται στο 20%, στη Ρουμανία στο 16%, στη Βουλγαρία στο 20%, ενώ στη Μ. Βρετανία το ποσοστό έχει καθοριστεί στο 15%.

Σημειωτέον, πως πέραν του ΟΠΑΠ και οι 24 πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια διαδικτυακή αγορά στοιχηματισμού, έχοντας υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 4002/2011, υπόκεινται στο ίδιο καθεστώς φορολόγησης. Παράγοντες του κλάδου των τυχερών παιχνιδιών ανέφεραν στο Capital.gr, πως η υπερφορολόγηση του κλάδου μέσω του gaming tax θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα και θα “γονατίσει” την κερδοφορία των ιστοσελίδων.

2.) Γλίτωσε την αύξηση φόρου ο ΟΠΑΠ

Η αύξηση του φόρου επί των ακαθαρίστων εσόδων στις πλατφόρμες τυχερών παιχνιδιών ήταν ένα από τα μέτρα κάλυψης του δημοσιονομικού κόστους για την ακύρωση της διάταξης η οποία προέβλεπε επιβολή τέλους 0,05 ευρώ ανά στήλη τυχερού παιχνιδιού της ΟΠΑΠ.

Η διάταξη η οποία αποσύρθηκε προέβλεπε ( παράγραφος 2 του άρθρου 113 ) ότι :

“2. Τα δύο πρώτα εδάφια της παρ. 5 του άρθρου 50 του ν. 4002/2011 αντικαθίστανται ως εξής: “5. Για όλα τα τυχερά παίγνια η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα καθορίζεται σε τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) επί του μικτού κέρδους που αφορά τα ποσά τα οποία προέρχονται από την εκμετάλλευση της δραστηριότητας του κατόχου της άδειας. Τα έσοδα αυτά αποδίδονται στο Δημόσιο εντός δεκαέξι (16) ημερών από το τέλος του ημερολογιακού μήνα που αφορούν”. Η ισχύς της παραγράφου 2 αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2016″.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που μένει να επιβεβαιωθούν, η αναμορφωμένη διάταξη θα έλθει προς ψήφιση ενταγμένη σε νέο νομοσχέδιο, χωρίς να διευκρινίζεται πότε θα γίνει αυτό.

Από τις ίδιες πηγές αναφέρεται πως η αύξηση του φόρου επί των ακαθαρίστων εσόδων (GCR) των ιστοσελίδων τυχερών παιχνιδιών από το 30% στο 35% προβλέπεται πως θα γίνεται κλιμακωτά, το πιθανότερο βάσει τζίρου.

3.) 1.83 δις € ο τζίρος του “ελληνικού” τζόγου

Οριακή άνοδο κατέγραψε η νόμιμη αγορά τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα το 2015, με τα ακαθάριστα έσοδα να διαμορφώνονται στα 1,83 δισ. ευρώ, οριακά αυξημένα έναντι του 2014 (1,8 δισ. ευρώ). Το μέγεθος αυτό κατατάσσει την ελληνική αγορά στην ένατη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, βάσει εσόδων, με την Ιταλία και τη Μ.Βρετανία να κρατούν τα ηνία.

Σε επίπεδο κατά κεφαλήν δαπάνης, η Ελλάδα βρίσκεται λίγο πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (190 ευρώ – EU28), με το κατά κεφαλήν GGR να ανέρχεται σε 194 ευρώ, αυξημένο για τρίτη διαδοχική χρονιά καθώς το 2013 ανέρχονταν σε 181 ευρώ και το 2014 σε 191 ευρώ.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εξειδικευμένης πλατφόρμας H2GC που παρατίθενται στον ετήσιο απολογισμό του ΟΠΑΠ, οι πέντε χώρες με το μεγαλύτερο ακαθάριστο έσοδο ανά κάτοικο στα τυχερά παιχνίδια είναι η Φινλανδία με 432 ευρώ, η Μάλτα με 417 ευρώ, η Ιρλανδία με 351 ευρώ, η Ιταλία με 331 ευρώ και η Μεγάλη Βρετανία με 283 ευρώ. Το μέγεθος της νόμιμης αγοράς τυχερών παιχνιδιών αντιστοιχούσε, με βάση τα ίδια στοιχεία, στο 2015 στο 1,06% του ΑΕΠ της χώρας, πολύ πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο (0,68% του ΑΕΠ).

Τη μερίδια του λέοντος, όπως είναι λογικό, από αυτά τα 1,8 δις.ευρώ είχε ο ΟΠΑΠ, με την είσοδο νέων παιχνιδιών του, κυρίως τα Λαχεία, να ανεβάζουν συνολικά τα μεγέθη, ενώ τα ακαθάριστα έσοδα των καζίνο που λειτουργούν στην Ελλάδα υπολογίζονται στα 274 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, η εικόνα αυτή δεν αντικατροπτίζει το συνολικό μέγεθος της αγοράς, καθώς δεν υπολογίζονται τα έσοδα που πραγματοποιούνται, μεταξύ άλλων στο διαδίκτυο, είτε από τις 24 πλατφόρμες που λειτουργούν υπό προσωρινό καθεστώς αδειοδότησης, είτε από τον εντελώς παράνομο διαδικτυακό τζόγο, είτε από τα διάφορα μικρά παράνομα συνοικιακά καζίνο.

4.) ΕΕΕΠ: Αδύνατος ο έλεγχος του online τζόγου

Την πλήρη αδυναμία ελέγχου της online στοιχηματικής αγοράς στην Ελλάδα εξαιτίας του υφιστάμενου καθεστώτος της προσωρινής αδειοδότησης αναγνώρισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) κ. Αντώνης Στεργιώτης.

Μιλώντας σε ημερίδα για την αγορά των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα ο επικεφαλής της ΕΕΕΠ χαρακτήρισε “υβρίδιο” το σημερινό μεταβατικό καθεστώς λειτουργίας των 24 ιστοσελίδων που δραστηριοποιούνται στην ιντερνετική αγορά, σημειώνοντας πως στην πράξη (το καθεστώς) αυτό δεν επιτρέπει στην Επιτροπή να ασκήσει τα καθήκοντά της, ούτε καν να αποτυπωθεί το μέγεθος της συγκεκριμένης αγοράς.

“Όλα τα οικονομικά στοιχεία είναι κατά δήλωση των ιστοσελίδων”, παραδέχθηκε ο κ. Στεργιώτης. Μάλιστα, ανέφερε πως η Επιτροπή απέστειλε στις 24 πλατφόρμες που λειτουργούν με μεταβατικές άδειες αίτημα να γνωστοποιήσουν τα οικονομικά τους στοιχεία και τους φόρους που απέδωσαν το 2015 στο Ελληνικό Δημόσιο, ωστόσο απαντήσεις δόθηκαν από τις 21 εξ αυτών.

Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχαν οι ιντερνετικοί πάροχοι, το 2015 ο τζίρος των ιστοσελίδων αυτών έφθασε τα 1,887 δισ. ευρώ με τα μικτά τους κέρδη (GGR) στα 116,3 εκατ.ευρώ. Τα έσοδα του Δημοσίου από τη συμμετοχή στα κέρδη αυτά (30% επί του GGR) ανήλθε σε 34,8 εκατ.ευρώ, “πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο”. Στην ημερίδα η διοργανώτρια πλατφόρμα, Gambling Compliance, ανέφερε πως 18 πάροχοι κατέβαλλαν το ποσό των 36,5 εκατ.ευρώ στο Δημόσιο, ενώ στοιχεία του ΥΠΟΙΚ ανέβασαν το ποσό αυτό για το 2015 στα 59,5 εκατ. ευρώ…

Για το ίδιο θέμα, ο κ. Σπανουδάκης, μέλος δ.σ. της Gambling Malta Ltd (Στοιχιμαν), μιλώντας στην ημερίδα, ανέφερε πως το 2015 η πλατφόρμα απέδωσε στο Δημόσιο ποσό πλέον των 16 εκατ. ευρώ. Για την αγορά, τόνισε ότι το μικτό κέρδος των ιστοσελίδων διαδικτυακού στοιχηματισμού στην Ελλάδα προσεγγίζει το 10% του συνολικού GGR της αγοράς τυχερών παιχνιδιών που πέρυσι έφτασε τα 1,85 δισ. ευρώ, κατά συνέπεια τα μικτά κέρδη των 24 ιστοσελίδων κινούνται πέριξ των 180 εκατ. ευρώ.

Σημειωτέον πως και στην Έκθεση Απολογισμού της ΕΕΕΠ για το 2014, αναφέρεται πως για τον υπολογισμό του μεγέθους της αγοράς, “δεν περιλαμβάνονται τα οικονομικά στοιχεία των παρόχων υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, λόγω μη επαρκών διαθέσιμων στοιχείων και προς αποφυγή εξαγωγής λανθασμένων συμπερασμάτων”.

Φοροδιαφυγή και “μαύρα”

Ο επικεφαλής της εποπτικής Αρχής για τα τυχερά παιχνίδια τόνισε πως ορισμένοι θα μπορούσαν να πουν πως χαμηλό ποσό που αποδίδεται στο Δημόσιο από τους ιντερνετικούς παρόχους οφείλεται στο υψηλότερο payout που προσφέρουν, για άλλους όμως οφείλεται σε εκτεταμένη φοροδιαφυγή.

Ο κ. Στεργιώτης συνεχίσε περιγράφοντας την κατάσταση με πολύ μελανά χρώματα, κάνοντας λόγο για “έντονα παραβατική συμπεριφορά” μεταξύ ορισμένων παρόχων που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά. “Κάποιοι δουλεύουν με πολύ μαύρο τρόπο, μέσω συνεργασιών με ίντερνετ καφέ, μέσω κωδικών, κάνουν στοιχηματισμό με επίγειο δίκτυο, μοιράζονται μαύρες προμήθειες, μαύρα χρήματα”, ανέφερε.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ ξεκαθάρισε πως η ανεξάρτητη αρχή δεν είχε από το νόμο με τον οποίο αδειοδοτήθηκαν προσωρινά οι 24 πλατφόρμες “αποφασιστικές αρμοδιότητες. Πρόσθεσε πως “από τη στιγμή που δεν υπάρχει έλεγχος, συμβαίνουν αυτά τα φαινόμενα”, δήλωσε αφοπλιστικά, συμπληρώνοντας πως μόνον εάν υπάρξει αδειοδότηση, θα υπάρξει και ουσιαστικός έλεγχος. “Η ΕΕΕΠ ζητά αδειοδότηση για να έχει έλεγχο, αυτό όμως είναι ευθύνη του κράτους”, τόνισε, συμπληρώνοντας πως κατά την εκτίμησή του η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε μια τέτοια ρύθμιση, ουσιαστικά επαναλαμβάνοντας παλαιότερες δημόσιες τοποθετήσεις του. Σε συνέντευξή του προ μηνών ο κ. Στεργιώτης είχε τονίσει πως η μεταβατική περίοδος λειτουργίας των 24 ιστοσελίδων επί τετραετία αποτελεί “ανέκδοτο που πρέπει να λήξει άμεσα”. Όπως τότε είχε σημειώσει, η Επιτροπή δεν μπορεί να ασκήσει καμία εποπτεία με το μεταβατικό καθεστώς εκτός από τον έλεγχο της εμπορικής λειτουργίας των παρόχων, δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει τους τζίρους τους, προτείνοντας ως λύση μια κανονική διαδικασία αδειοδότησης, κάτι που ανέφερε και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Αλεξιάδης στην ίδια ημερίδα.

Το ζήτημα, ωστόσο, είναι εξαιρετικά σύνθετο καθώς η σύμβαση του ΟΠΑΠ με το ελληνικό Δημόσιο για την παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος των παιχνιδιών που διαχειρίζεται, αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως ο ΟΠΑΠ προσφέρει παίγνια, συμπεριλαμβανομένου του αθλητικού στοιχήματος, “με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο”. Ο ΟΠΑΠ σε κάθε ευκαιρία επαναλαμβάνει πως διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα στο διαδικτυακό στοίχημα έως το 2020, δικαίωμα για το οποίο δαπάνησε 330 εκατ.ευρώ. Η σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο αναφέρει πως ο ΟΠΑΠ προσφέρει παίγνια, συμπεριλαμβανομένου του αθλητικού στοιχήματος, “με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο”, κατά συνέπεια από τον ΟΠΑΠ θεωρείται πως οι άδειες δεν θα αφορούν διαδικτυακό αθλητικό στοιχηματισμό αλλά παιχνίδια καζίνο και πόκερ. Σε διαφορετική περίπτωση, η προσφυγή στη δικαιοσύνη, εκτιμήθηκε από στελέχη του χώρου, θα αποτελέσει φυσιολογικά μονόδρομο, ναρκοθετώντας ουσιαστικά τον κυβερνητικό σχεδιασμό.

Από την πλευρά του, τέλος, ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Αδωνις Γεωργιάδης στη σύντομη τοποθέτησή του στην ημερίδα έκανε λόγο για “γκρίζες ζώνες” τις οποίες θα ξεκαθαρίσει το κόμμα του όταν γίνει κυβέρνηση.

Γράψτε το σχόλιο σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Εγγραφή στο newsletter μας

Γραφείτε στο Newsletter μας για λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα, τις προσφορές* και τα live παιχνίδια που κυκλοφορούν!

Σούπερ 4x προσφορά* από την Betsson
  • ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΝΕΑ ΜΕΛΗ
  • ΤΕΣΣΕΡΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΔΩΡΑ*
  • ΧΩΡΙΣ ΚΑΤΑΘΕΣΗ
logo ΕΕΕΠ 21+ | ΠΑΙΞΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ